Van volgers naar klanten: 5 gouden tips!

Ik krijg regelmatig vragen over hoe je (snel) kunt groeien op Instagram. Natuurlijk snap ik dat een flink aantal volgers goed is voor je ego, maar ik zeg altijd: focus op kwaliteit i.p.v. op kwantiteit.

“Ja Marlou, jij hebt makkelijk praten met meer dan 40.000 volgers.”

Dat klopt. En ik ben natuurlijk ook heel blij en dankbaar dat ik afgelopen jaren zo’n grote groei heb doorgemaakt. Maar toch blijft mijn advies:

Liever 1.000 SUPERFANS die écht geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt, dan 10.000 mensen die je gewoon volgen voor de leuk, en nooit wat bij je zullen kopen.

Goed. Dan nu over naar de tips en numbers.

Hoe kom je aan veel kwalitatieve volgers die ook klant bij je willen worden?

Heel simpel: Volg. Mijn. Instabranding-methode. 😉

Nee, geintje. Ik ga niet alleen maar mijn online cursus pitchen in deze mail. Ik ga je vooral even wat waardevolletips geven. Én een kijkje achter de schermen als het gaat om de groei die ik doormaakte.

2018: 11.000 volgers

In 2018 startte ik met Marlou.nl. Mijn account op Instagram @marlouvolkerink bestond toen een paar jaar. Vanuit mijn vorige bedrijven had ik hier al een aardige following opgebouwd. Namelijk 11.000 volgers.

Komt direct mijn 1ste tip:

Bouw een personal brand

Mensen volgen graag mensen. En ja, 90% van de mensen op Insta volgen ook bedrijven. Maar je ziet toch altijd dat we op zoek zijn naar connectie, het menselijke.

Toen ik startte met het geven van online trainingen over Instagram en personal branding was dat nog vrij nieuw. Een personal brand, dat moest ik toen nog uitleggen. Inmiddels is dat niet meer het geval. Ondernemers trekken massaal de stoute schoenen aan en laten naast wat ze verkopen ook zien wie er achter het bedrijf zit. En terecht: hierdoor krijg je veel meer connectie met je volgers en zullen ze sneller bij je gaan kopen.

💡 Het grote voordeel van een persoonlijk merk, is dat je makkelijk kunt switchen in je aanbod.

Ik startte mijn persoonlijke Instagram-account met tips over fashion en interieur. Maar vervolgens ging ik de kant op van (business/branding) coaching. Natuurlijk vielen er hierdoor mensen af. Maar er bleven ook mensen plakken. Want van de volgers die ik vanuit mijn vorige bedrijf had opgebouwd, was er zeker ook een aantal geïnteresseerd in mijn nieuwe aanbod. Vanuit het minder persoonlijke Follow Fashion-account was het veel gekker geweest om de overstap naar business coaching te maken.

Dus een personal brand heeft vele voordelen:

  • je verkoopt makkelijker,
  • je bent flexibeler in je aanbod, en
  • het is voor jezelf veel leuker omdat je een connectie opbouwt met je doelgroep.


2020: 20.000 volgers

Even een fast forward naar 2020. Jurre en ik zaten op Bali en schreven ons 5-jarenplan (bekijk hier de video hierover). Daarin maakten we eerst de balans op. Op het moment van schrijven had ik 20.000 volgers. Dat was dus bijna een verdubbeling in 2 jaar tijd! Hoe heb ik dat voor elkaar gekregen? Met een ijzersterke positionering, om in mooie vaktermen te spreken. Oftewel:

Wees heel duidelijk in wie je bent en voor wie je er bent

Ik positioneerde mezelf ijzersterk als Instabranding-expert en coach voor vrouwelijke ondernemers die middels online zichtbaarheid hun bedrijf wilden laten groeien. Als je op mijn Instagram-account keek, was dit in een split second duidelijk. Mijn biografie wond er geen doekjes om. En de content die ik deelde, sloot aan bij de wensen en behoeftes van mijn ideale klant. Die ik dus ook helemaal had onderzocht. 🔎 Met rake content wist ik mijn volgers te boeien en te blijven boeien.


2024: 41.000 volgers

BAM. Nog even een sprong in de tijd. Vier jaar later, weer een verdubbeling van mijn volgers. Inmiddels staat de teller op 41,3K volgers.

Mijn positionering is in de loop der tijd iets veranderd. Dat komt omdat ik ben gegroeid, en mijn aanbod is meegegroeid. Hoewel de Instabranding-training nog steeds mijn allereerste kindje is, is er ook veel bij gekomen. Ik zie dat mijn klanten ook met mij meegroeien. Veel ondernemers stappen in bij Instabranding en komen regelmatig terug om weer iets bij me te volgen. Zoals een groter coaching-traject, een retreat of een ander online programma.

Hoe ik die terugkerende klanten voor elkaar heb gekregen? 3 tips:

  • Wees consistent
  • Ga de interactie aan
  • Vertel enthousiast over je aanbod

Wees consistent

De eerste tip klinkt misschien als een open deur, maar ik ga hem toch benoemen. Te vaak zie ik ondernemers van links naar rechts schieten. Weken zijn ze mega actief, om vervolgens een paar weken van de online aardbodem te verdwijnen. En terug te komen met een hele andere boodschap of een aanbod dat niet aansluit bij wat ze daarvoor deden. Dit zorgt voor wantrouwen bij je doelgroep. En als er iets is wat killing is voor je verkopen, is dat het wel.

Misschien denk jij nu: Oops, this is me … Geeft niet. Misschien is het tijd om eens voor jezelf helder te krijgen wie je nu eigenlijk bent en hoe jij je merk wil vormgeven op Instagram. Een ijzersterk brand base is wat je nodig hebt. En dat is precies wat ik je leer in mijn Instabranding-training. 💪

Interactie

Hoewel ik meer dan 40K volgers heb, blijf ik zelf mijn DM’s doen. Ik vind het enorm belangrijk om in contact te blijven met mijn volgers. Ze geven me waardevolle input. En het zorgt ervoor dat we een warme band opbouwen, waardoor ze ook in ‘mijn wereld’ willen blijven. Ze groeien mee en willen mij als ‘mentor/coach’ aan hun zijde bij de groei die ze doormaken als ondernemer en met hun bedrijf.

Heb jij veel contact met je volgers? Extra tip: Plaats eens een vragensticker in je story of een poll en vraag om input!

Vertel enthousiast over je aanbod

Last but not least: vertel enthousiast over je aanbod! Ik hoor regelmatig dat mensen mij volgen omdat ze mij authentiek vinden en niet zo verkoperig. Terwijl ik bijna elke dag wel iets deel wat over mijn aanbod gaat! Ik ben dus wel degelijk aan het verkopen, maar op een hele fijne, subtiele en lichte manier. Waardoor het dus niet verkoperig aanvoelt.

Veel ondernemers denken dat ze te spammerig overkomen als ze steeds weer iets delen over hun aanbod. De waarheid is dat mensen gemiddeld 7 à 8 keer iets voorbij moeten zien komen, voordat ze klaar zijn om te kopen.

Denk je nu: Wat moet ik dan in godsnaam delen zodat het niet te verkoperig overkomt? 🧐 In mijn mini-cursus Zichtbaar Meer Klanten neem ik je mee in mijn Ready to Buy Roadmap. Een systeem dat ik heb ontwikkeld waarmee je op een natuurlijke manier volgers omtovert in klanten. ✨ Voor jou nu slechts €37,- i.p.v. €97,-!

>> YES! IK WIL OOK MEER KLANTEN UIT MIJN CONTENT! <<
Alleen deze week volg je de 6-daagse mini-cursus met 62% korting.

Wil je nog meer tips om je bereik op Instagram te laten groeien? Meld je dan ook aan voor mijn gratis online masterclass 5 Manieren om je bereik op Instagram te verdubbelen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *