Instagram tips voor bedrijven
Zoals je waarschijnlijk wel weet ben ik ontzettend fan van het social media kanaal Instagram. Ik heb dan ook super veel tips voor bedrijven om Instagram succesvol in te zetten voor hun bedrijf. Ik heb zelfs zoveel tips dat ik er een hele online training van heb gemaakt: mijn Instabranding training. Omdat ik zo enthousiast over dit kanaal ben, kan ik het niet laten om een aantal tips die elke ondernemer moet weten met je te delen.
Over mijn Instagram tips voor bedrijven vertel ik je uitgebreid in deze video:
Wil je liever luisteren? Dat kan ook! Beluister hier mijn podcast:
Instagram voor bedrijven: 10 tips voor meer succes!
1. Plan je posts in
Veel ondernemers zien social media als iets wat ze ook nog ‘even’ moeten doen. Het gevolg? Het komt er niet van. Daar is heel eenvoudig iets aan te doen: plan je posts in! Zelf gebruik ik hiervoor Later, maar er zijn ook andere tools die je kunt gebruiken. Zorg dat je je tijd efficiënt gebruikt: kies een vast moment in de week en plan je Instagram-posts voor de komende week in een keer in. Op deze manier hoef je er de rest van de week niet meer over na te denken, heerlijk toch?!
2. Schrijf een goede caption
Het valt me op dat veel ondernemers hier een kans laten liggen. Denk dus goed na over de caption, de tekst die je onder een foto plaatst. Houd hierbij je ideale klant in gedachte, wat zou hij of zij interessant vinden om te lezen? Je kunt de caption ook gebruiken voor storytelling, deel er je kennis of stel bijvoorbeeld een vraag om meer interactie met je klanten te krijgen.
3. Gebruik hashtags en geotags
Hashtags en geotags, geloof me het werkt! Een post met één hashtag scoort al zo’n 12% meer dan een post zonder hashtags. Deze score wordt nog hoger als je ook een locatie toevoegt aan je post.
4. De kracht van personal branding
Wat elke ondernemer over Instagram moet weten is dat 50% van alle gebruikers van Instagram een merk volgt. Had je niet gedacht he?! Dit percentage is nog hoger voor personal brands. Mensen willen namelijk graag een gevoel krijgen bij een merk. Dus laat jezelf zien! Vind je het lastig om jezelf te laten zien? Volg dan mijn minicursus #doeidrempel. Hierin leer ik je in een paar stappen hoe ook jij jezelf durft te laten zien op Instagram.
5. Inspireer je volgers
Instagram is een inspiratiekanaal en niet per se een commercieel kanaal. Dat wil niet zeggen dat je niet via Instagram kunt verkopen. Zelf haal ik bijna al mijn omzet uit Instagram, en dat geldt ook voor veel van mijn klanten. Het vergt alleen een andere verkooptechniek dan bijvoorbeeld Facebook. Door mensen eerst te inspireren zijn ze sneller geneigd om iets bij je te kopen. Dus denk er goed over na wat er voor jouw potentiële klant interessant is om te zien op Instagram.
6. Switch naar een business account
Een business account is een must voor elk bedrijf. Met een bedrijfsaccount heb je veel meer inzicht in je statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld zien wie je doelgroep is, op welke tijden ze actief op Instagram zijn en welke posts ze het meest interessant vinden. Kortom; deze informatie is voor elke ondernemer mega waardevol en hierop kun je je strategie bijsturen.
7. Instagram shopping
Heb je een webshop? Maak dan zeker gebruik van Instagram shopping. Met deze functie van Instagram kunnen klanten gelijk vanuit een post of een story je producten kopen. Gebruik het wel met mate en vergeet niet om ook een stukje storytelling en personal branding in te zetten.
8. Zet video in
In de feed werken foto’s eigenlijk beter dan video’s, maar in je stories werken video’s supergoed! Dit kom omdat het veel meer persoonlijkheid geeft, mensen krijgen een gevoel bij je. Uit onderzoek blijkt dat mensen die eerst een video gezien hebben, maar liefst 70% eerder overgaat tot een online aankoop.
9. Je feed is je visitekaartje
Mensen kijken naar je feed en daar krijgen ze een eerste indruk van je. Het is dus super belangrijk dat de look en feel van je feed goed aansluit bij je merk. Vergeet ook je biografie en je profielfoto niet! In een split second besluiten mensen of ze je gaan volgen of niet, dus alles moet precies aansluiten bij wie jij bent en wat je als merk wilt uitstralen.
10. De power of engagement
Engagement is super belangrijk. Onder ander voor het algoritme van Instagram, daar zal ik je in een volgende blog meer over vertellen. Engagement houdt in dat mensen op je reageren. Bijvoorbeeld een like op een post, of in de vorm van een reactie onder je post of een chat via je stories. Het is goed om te weten dat de engagement op Instagram zo’n 10 x hoger is dan op Facebook, 54 x hoger dan op Pinterest en 84 x hoger dan op Twitter. Het is dus een fantastisch kanaal om interactie met je klanten aan te gaan. Je zult merken dat het voor jezelf leuk is om contact met je klanten te hebben, voor je klanten is het leuker om je te volgen en je klanten gaan sneller over tot een aankoop.
Zo, deze tips wilde ik graag met je delen. Laat je het me weten als jij met mijn Instagram tips voor bedrijven aan de slag gaat? Tag me op Instagram of laat een reactie achter onder deze post.
Meer info over mijn Instabranding training? Klik hier!
Benieuwd hoe je meer volgers op Instagram krijgt? 8 tips om te groeien op Instagram.