Deze lessen leerde ik van mijn eerste bedrijf

Vandaag een terugblik die ik heb opgenomen tijdens mijn zwangerschapsverlof! Wat heb ik allemaal geleerd uit mijn allereerste bedrijf Follow Fashion? Ik begon ongeveer 10 jaar geleden en ik neem je door de jaren mee.

Hoe ik startte. Hoeveel ben ik waard? Leren met een team te werken en leidinggeven. Branding, netwerken, mijn why. En marketing, marketing en nog eens marketing.

 

In deze podcast deel ik heel veel lessen die ook jij kan toepassen op jouw bedrijf!

 

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes en Spotify!

 

Onderhandelen

Voor Follow Fashion was mijn grootste verdienmodel inkomsten uit advertising. Dat zijn bijvoorbeeld webshops die op Follow Fashion een advertentie wilden in de vorm van een gesponsorde blogpost. Of ze werden genoemd als webshop van de week. Of dat ik een blog schreef over nieuwe trends en daar een item van een bedrijf in promootte.

Daarnaast verdiende ik ook aan elke bezoeker doordat er banners op mijn website draaide.

 

Nu heb ik altijd al wel onderhandeld. Ook toen ik nog in loondienst was. Ik was bjivoorbeeld niet meteen akkoord met het salaris dat me werd aangeboden. Maar ook met Follow Fashion heb ik flink moeten onderhandelen.

Want hoeveel ben ik waard? Wat is jouw gevoel van eigenwaarde? In de loop der jaren ben ik veel meer voor mijn waarde gaan staan. Ik ontdekte de waarde van mijn bezoekersaantallen en was constant bezig met hoe ik mijn website kon laten groeien. En daardoor ook mijn inkomsten groeiden. Want hoe meer bezoekersaantallen ik had, hoe meer ik kon vragen voor advertenties en gesponsorde content.

 

Toen ik op mijn hoogtepunt 70.000 unieke bezoekers per maand had, kon ik ook echt goede prijzen vragen voor mijn advertenties. Dus dat is zeker iets wat ik van mijn eerste bedrijf heb geleerd. Mijn prijzen bepalen en mijn waarde bepalen.

 

Marketing

Voor groei van de website beet ik me helemaal vast in SEO (search engine optimization), social media marketing en later ook e-commerce marketing voor de webshop.

 

Want hoe krijg je bezoekers naar je website? Via Google, via Pinterest, via Facebook, via Twitter. En later ook via Instagram en YouTube. Ik wilde altijd het beste eruit halen, deed cursussen en beet me dus helemaal vast. Steeds weer finetunen en optimaliseren en weer verder groeien.

Ik maakte er echt een sport van. Hoe krijg ik zoveel mogelijk bezoekers via bijvoorbeeld Facebook? Een onderdeel daarvan was het schrijven van pakkende teksten en titels. Waar ik ook nu nog steeds heel veel profijt van heb voor mijn huidige bedrijven. Voor de captions van mijn Instagram posts, voor mijn nieuwsbrieven en voor mijn podcast titels. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Dat zijn allemaal dingen waarvan je graag wilt dat mensen ze lezen of luisteren en op klikken.

 

Online marketing skills zijn nou eenmaal essentieel. En nee, ik had ook geen achtergrond in marketing. Maar ik heb het mezelf eigen gemaakt. Ik kijk altijd: wat voor middelen heb ik nodig? En in mijn bedrijf is online marketing nu eenmaal ontzettend nodig. Dus ik dook daar volledig in.

 

Mijn WHY

Groei is echt wel een rode draad in mijn ondernemerschap en in mijn hele leven. Ik wil altijd het beste eruit halen.

Misschien is dit daarom ook wel mijn grootste les van mijn allereerste bedrijf. Ook toen al was ik eigenlijk niet een fashion blogger, maar een ondernemer.

Ik ben begonnen met het idee: ik wil een platform opzetten waarbij ik andere webshops en bloggers in de spotlight kan zetten, een podium kan bieden, zodat zij kunnen doorgroeien.

 

En dat is dus echt mijn WHY. Ik vind het geweldig om anderen te laten groeien en dat is ook wat ik nu doe met Marlou.nl. Ik help ondernemers het beste uit zichzelf te halen. Zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak, dat ze daarin kunnen groeien en het leven kunnen leiden waar ze super gelukkig van worden.

 

In de podcast vertel ik je nog veel meer lessen. O.a. over de kracht van branding, het werken met een team, nog meer marketing, schrijven en vertrouwen op je intuïtie.

 

Enjoy!

 

Liefs, Marlou

 

P.s. Als je wil weten waarom ik gestopt ben met mijn eerste bedrijf, luister dan vooral ook even deze aflevering.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.