Last van schuldgevoel

Woohooo, i’m back!!

Terug van zwangerschapsverlof. Klaar om weer te gaan knallen! De eerste coaching calls zitten er alweer op. Ik krijg zoveel energie van deze ondernemende vrouwen en het is zo gaaf om ze te mogen helpen groeien!

 

Een klant van mij vertelde openhartig dat ze kampte met een schuldgevoel.

Omdat het zo goed gaat. Waar ze eerder nooit veel geld had, kan ze nu makkelijk geld uitgeven.

“Ik vind het gewoon heel moeilijk dat ik zo’n groot kantoor heb voor mezelf terwijl anderen in deze buurt moeilijk kunnen rondkomen”

 

We voelen ons zo vaak schuldig. Maar wat te doen als je je schuldig voelt omdat je het zo goed hebt? Hoe kan je ervoor zorgen dat je je minder schuldig voelt? Waar komt het vandaan? Hoe kan je het ombuigen naar iets positiefs?

En andersom ook. Want hoe zit het eigenlijk als je je niet schuldig voelt, maar jaloers of met gevoelens van afgunst kampt? Hoe kun je ook krijgen wat die ander heeft?

 

Dat vertel ik je allemaal in deze eerste podcast sinds mijn zwangerschapsverlof!

 

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes en Spotify!

 

Dit gebeurt bij schuldgevoel

Bij schuldgevoel gaat er een interne dialoog met jou aan de haal. Stemmetjes die tegen je zeggen:

‘Moet je nou wel zoveel geld uitgeven?’

‘Er zijn mensen die hebben het veel minder’

‘Kijk je nou eens zitten in dat grote kantoor’

‘Heb je dat nou wel echt nodig?’

 

Maar wat nou als je die dialoog gaat veranderen? Wat nou als je die energie gaat ombuigen?

Want zijn dit helpende gedachtes?

 

Ben je het waard?

In het geval van mijn klant, zit er natuurlijk iets achter. Zij vindt zichzelf het niet waard om in haar kantoor te zitten en te genieten van de rijkdom die ze zelf mogelijk heeft gemaakt. Ze denkt dat ze het niet verdiend.

 

Maar als jij jezelf op waarde weet te schatten. Kan je zelfverzekerd je klanten helpen. En zullen zij ook met liefde geld aan je uitgeven. Want alles is energie. Ook geld is energie.

Een goede boekentip om hiermee aan de slag te gaan is The Having van Suh Yoon Lee & Jooyun Hong (en kijk vooral ook even op deze pagina voor nog meer boekentips ;)).

 

Liefde & compassie

Als je schuldgevoelens voelt opkruipen, probeer dan echt met liefde en compassie ernaar te kijken. Probeer compassie voor jezelf te hebben.

Want het is zo zonde om je schuldig te gaan voelen, daarmee doe je jezelf te kort. Je kan je eigen vreugde en geluk niet voor iemand anders inhouden, zodat diegene zich beter gaat voelen. Het tegendeel is zelfs waar. Doordat jij je inhoudt, ontneem je anderen de kans om te zien wat er allemaal mogelijk is en de vreugde om met je mee te juichen. Want veel mensen vinden het wel leuk als je een succes behaalt of dat het heel goed met je gaat.

 

Uiteindelijk is het aan de ander om iemand te ontvolgen, hun mindset te shiften en ermee leren om te gaan.

 

Wees dankbaar voor wat je hebt en straal dat uit en weet dat je op de een of andere manier daardoor alleen maar meer bijdraagt aan de wereld. Je mag ook trots zijn op jezelf. Dat je dit hebt bereikt, want jij hebt dit leven gemanifesteerd. Alles waar je nu staat, heeft allemaal te maken met de keuzes die jij in het verleden hebt gemaakt. En daar mag je hartstikke dankbaar voor zijn. Daar mag je jezelf dankbaar voor zijn.

 

Last van jaloezie

En als je nog niet staat waar je wilt staan. Wees dan niet jaloers of afgunstig. Maar kijk ernaar met het gevoel van ‘wauw, wat tof dat zij dat heeft bereikt, dat zij daar staat!’. Zodat je ooit ook misschien daar staat.

Visualiseer hoe het is om dat leven te hebben en voel eens hoe dat voelt.

 

Is er iemand in je omgeving of op Instagram die iets heeft, wat jij ambieert? En denk dan eens na: wat zou die persoon doen? Hoe zou die persoon denken? Wat voor acties zou die persoon ondernemen? En probeer dan eens op die manier in het leven te staan.

Misschien kan je al een beetje die joy voelen. En als je dat gaat uitstralen en uitzenden, zal het nog veel sneller bij je komen dan je denkt …

Vertrouw me!

Zo werkt de wet van aantrekking.

 

Wees je bewust van die interne dialoog die bij je plaatsvindt. Als je je schuldig voelt of je jaloers voelt. Probeer dan eens heel bewust je gedachtes te shiften. Naar positieve gedachtes, zoals dankbaarheid en compassie.

 

Liefs, Marlou

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.