Veel ondernemers en bedrijven investeren in online marketing. Zelf vind ik marketing heel interessant en weet ik inmiddels wat het kan doen voor je business. Maar het stukje  ‘branding’ is minstens zo belangrijk. Ik heb zelf ondervonden wat de kracht is van een personal brand en in deze blogpost deel ik graag een aantal ervaringen en tips met je.

Wat is personal branding?

Voordat ik los ga met de voordelen van personal branding ga ik graag even terug naar de basis. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat deze vakterm nog wat vaag voor je is.

Met personal branding kun je een stukje persoonlijkheid in je business brengen. Dit maakt jouw merk uniek en onderscheidend ten opzichte van de rest. Het staat los van marketing en het maakt je merk menselijker en dus toegankelijker. Dit wil niet zeggen dat je al je persoonlijke content moet gaan delen op je bedrijfskanalen. Maar door middel van een persoonlijke touch gecombineerd of afgewisseld met je commerciële boodschap zal beter werken dan enkel het laatste.

De persoonlijke touch aan je merk is natuurlijk makkelijker als je zelf ook daadwerkelijk je merk bent. Denk bijvoorbeeld aan online coaches, bloggers, vloggers en BN’ers. Ook ik heb een personal brand: Marlou Volkerink. Maar dat is niet altijd zo geweest. Ik begon namelijk met Follow Fashion, een groot modeplatform zonder gezicht. Zonder persoonlijkheid. Inmiddels heeft de website een rebranding ondergaan en ik heb de afgelopen jaren gemerkt wat een verschil het maakt als je een stukje personal branding toevoegt aan je onderneming.

 

Uit onderzoek van Nielson blijkt dat 33 procent van de klanten berichten van een merk vertrouwt, ten opzichte van 90 procent van berichten van mensen die zij kennen. Als ondernemer heb je dus meer kans om het vertrouwen van mensen te winnen als je eerst met hen ‘connect’.

 

Je personal brand is een verlengstuk van wie je bent en wat je wilt uitstralen naar je potentiële klanten. Als je een sterke personal brand ontwikkelt, zal je bedrijf menselijker overkomen. En dit zal ervoor zorgen dat je meer vertrouwen wint en je klanten je zullen zien als een toegewijde professional.

 

marlou volkerink

Waarom werkt personal branding?

Ik heb zelf een aantal jaren een mode webshop gehad als onderdeel van Follow Fashion. Omdat ik in het begin geen budget had om professionele modellen in te schakelen besloot ik zelf voor de camera te gaan staan. Mijn webshop liep goed en na een jaar kon ik personeel aannemen en kon ik modellen inhuren om de kleding op te fotograferen. Wat bleek? De kleding op de modellen verkocht minder goed dan de kleding waarbij ik zelf op de foto stond.

 

In die tijd deelde ik steeds meer van mezelf in blogposts en via social media. Ik kreeg steeds vaker vragen over outfits die ik droeg en ook tijdens de events werden de items die ik op die avond droeg het beste verkocht. Het merk Follow Fashion had een gezicht gekregen en de persoonlijke blogposts scoorden 50% beter dan de artikelen die door de redactie waren geschreven.

 

Personal branding via werknemers

Door mezelf meer te laten zien werd het merk Follow Fashion persoonlijker en dit bleek ontzettend goed te werken. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat merken celebrities en influencers aan zich koppelen. Maar ook voor bedrijven geldt dat boodschappen beter landen wanneer de medewerkers het delen. Tijd voor een aantal statistieken:

  • Berichten van merken die gedeeld worden door medewerkers op social media krijgen 561 procent meer bereik dan hetzelfde bericht wanneer het gedeeld wordt op de social media kanalen van het bedrijf. (Bron)
  • Berichten van merken die gedeeld worden door een medewerker worden  24 keer vaker gedeeld dan wanneer het bedrijf dit bericht zelf deelt op social media.
  • Content dat gedeeld wordt door medewerkers leveren 8 keer meer engagement op dan via de social media kanalen van het bedrijf. (Bron)

Wil je meer weten over de kracht van personal branding en wil je op deze manier meer succes halen uit je business?

Meld je aan voor mijn Bossbabe Branding Programma!