Instagram is bij uitstek hét social media kanaal voor personal branding. In je feed kun je mooie foto’s kwijt met een persoonlijke omschrijving erbij waarin je het gesprek met je volgers (lees: potentiële klanten) aan kunt gaan. Je kunt je hele feed vormgeven zoals jij dat wilt en een complete merkbeleving neerzetten die aansluit bij je branding. Om het nog persoonlijker te maken biedt Insta Stories een uitkomst. Hier kun je naast foto’s ook korte filmpjes maken, grappige gifjes toevoegen, polls plaatsen en nog veel meer.

Moet ik dan alles delen?

Niet iedereen zit erop te wachten om alles van zichzelf bloot te geven via social media. En dat hoeft ook helemaal niet. Wanneer je aan de slag wilt met het persoonlijker maken van je merk is het handig om te bedenken welke persoonlijke thema’s je wilt laten terug komen op je Instagram account. Hierbij moet je goed nagaan of het iets toevoegt aan je merk en of het interessant is voor je volgers.

Want wat bij jou past hoeft niet perse ook te passen bij je personal brand. Zo deel ik bijvoorbeeld veel van mijn interieur en outfits omdat ik styling te gek vind. Ik klaverjas ook regelmatig, maar dat zul je niet terug zien in mijn feed. Dit voegt namelijk niet zoveel toe. Sterker nog; ik las laatst dat dit kaartspel aan het uitsterven is. Wil ik geassocieerd worden met een uitstervend spel? Nope!

Fotografie & filters

Door een bepaalde stijl fotografie en dezelfde nabewerking en/of filters te gebruiken zorg je voor een herkenbare vibe in je feed. Door dezelfde onderwerpen en soort foto’s consistent terug te laten komen zullen je volgers herkennen dat de posts van jou zijn. Mensen houden van herkenbaarheid en herhaling. Door jezelf op de foto te zetten krijgt je personal brand letterlijk een gezicht. Ook al voelt het in het begin misschien wat ongemakkelijk, je zult merken dat het werkt!

Interactie is key

Wil je echt shinen als personal brand op Instagram? Ga het gesprek aan met je volgers. Stel vragen en deel ook persoonlijke informatie over jezelf. Dit hoeft echt niet alleen maar positief te zijn. Sterker nog; je volgers zullen het waarderen als jij ook deelt als het even wat minder met je gaat. Dit wil niet zeggen dat je met een betraand gezicht op de foto moet. Je kunt ook in de caption (omschrijving) van je foto kwijt wat je dwars zit of waarom het even niet zo lekker gaat.

Instagram is een social media kanaal. Dit betekent dat het niet de bedoeling is dat je alleen maar zendt. Als je echt een band wilt opbouwen met je volgers is het aan te raden om hun ook echt te volgen en te reageren op posts die zij plaatsen. Op deze manier wordt je merk nog menselijker!

En dat is waar het om gaat bij personal branding. Je geeft je merk letterlijk persoonlijkheid. 

Pas jij bovenstaande tips al toe? Of vind je het lastig om de juiste contentstrategie voor jouw Instagram feed en stories te bepalen? In mijn #Instabranding training leer ik je hoe je dit succesvol kunt aanpakken!