Influencers? Dat zijn toch van die Instagram meisjes?

Het woord ‘influencer’ wordt steeds vaker te pas en te onpas gebruikt. Er zijn zelfs fashion labels die op deze trend inspelen en shirts laten drukken met de tekst ‘influencer’. Toen ik begon met bloggen sprak je over bloggers. Ook waren er toen al een aantal Youtubers, tegenwoordig bekend als vloggers. We spreken over ruim zeven jaar geleden. De tijd waarin je goed geld met je blog kon verdienen door de verkoop van banners op je site. Tegenwoordig ziet het verdienmodel van een influencer er heel anders uit.

De beginjaren van de fashion blogger

In 2011 kreeg ik regelmatig verbaasde blikken als ik vertelde over mijn werk. Ik runde een online modeplatform, een blog over mode en trends. Ik werkte samen met nationale en internationale fashion bloggers en bood hen een podium om meer volgers te krijgen.

Was je op zoek naar fashion bloggers? Dan keek je op Follow Fashion voor het overzicht met de leukste bloggers. Ook organiseerden we maandelijks de populaire ‘Blogger Battle’ waarin de meiden met hun outfits kans maakten op de titel ‘Blogger of the Month’. In die tijd was Bloglovin populair en elke modeblogger was te vinden op Lookbook. Dit waren websites waarop je jouw meest recente blog of outfit kon doorplaatsen zodat meer mensen in aanraking met je blog konden komen.

“Doutzen Kroes retweette mijn bericht, kassa!”

influencer influencer

Het belang van social media

Ook toen waren volgers al belangrijk en social media was in opkomst. Zelf was ik erg actief op Twitter en Facebook, wat regelmatig zorgde voor een boost in mijn bezoekersaantallen. Ik kan me nog goed herinneren dat Doutzen Kroes mij retweette toen ik een blog had geschreven over haar eerste bikini shoot na de bevalling. De bezoekersaantallen gingen door het dak! YES, want dat leverde geld op. De CPM tarieven van de banners waren toen nog heel interessant wat betekende dat elke bezoeker geld waard was.

Facebook was ook mijn grootste vriend. Ik plaatste mijn blogs dagelijks door op dit social media kanaal wat een stroom aan extra bezoekers opleverde. Naast bannering verdiende ik geld met advertorials en winacties op Follow Fashion. Een advertorial was een reclame achtig artikel, geschreven door de redactie. Qua inhoud was het heel duidelijk een gesponsord artikel. De tekst en foto’s werden aangeleverd door de opdrachtgever en bijna 1-op-1 doorgeplaatst op mijn online platform.

De transitie van fashion bloggers naar influencers

Tegenwoordig ziet een samenwerking met een merk er heel anders uit. Waar je voorheen een blog schreef over de nieuwste trends bij Zalando met foto’s van hun website wordt er nu veel meer authentieke content gecreëerd. Denk hierbij aan een shoplog waarbij een blog wordt geplaatst met daarin een try-on video waarin de fashion blogger alle geshopte items aantrekt. De foto’s in de blogpost zijn geen kale productfoto’s maar (semi) professionele foto’s waarbij de blogger als model de kleding draagt en laat zien hoe zij deze combineert.

Op deze manier inspireren zij hun volgers en beïnvloeden ze het koopgedrag op een authentieke wijze. Hello influencer!

Neemt Instagram het over?

Inspiratie is het magische woord anno 2018. Waar een blogger eerst liet zien wat er allemaal on trend is, neemt zij haar volgers tegenwoordig bijna letterlijk mee haar kledingkast in.  Met als gevolg dat je als volger het gevoel hebt dat je er een vriendin bij hebt. Met de komst van Instagram is het nog makkelijker geworden om dagelijks foto’s en video’s te delen van je leven en je outfits.

Waar fashion bloggers hun outfits vroeger alleen deelden op hun blog, doen zij dit tegenwoordig veel meer op Instagram. Voor modemeisjes is de meerwaarde van een blog steeds minder geworden. Hun volgers komen tenslotte voor outfit inspiratie, niet om diepgaande blogs te lezen. Je ziet dan ook dat veel modebloggers hun website offline halen en besluiten om enkel nog content te delen via Instagram.

Insta famous

Het is veel makkelijker geworden om een influencer te worden. Of in ieder geval, om het te proberen. Waar je vroeger wekenlang zwoegde om een blog in de lucht te krijgen, heb je tegenwoordig geen kennis meer nodig van html of WordPress om geld te verdienen met het delen van je content. Een Instagram account is in no time aangemaakt en met alle filters en fotobewerking apps hoef je tegenwoordig ook geen professionele fotograaf te zijn om mooie foto’s te kunnen maken.

Het is wel lastiger geworden om te groeien op Instagram, met dank aan het aangepaste algoritme. Maar ook daar is weer een oplossing voor want je kunt online voor een paar euro al volgers kopen waardoor je in no time Insta famous lijkt. Hello fakefluencer! 

Fakefluencers

Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat de influencer markt op deze manier wordt verpest. Ik heb een tijdje als freelance brand manager gewerkt waar influencer marketing werd ingezet om meer naamsbekendheid en sales te genereren. Het viel me op dat de marketeers zich blind staarden op het aantal volgers van deze Instagram meisjes. Met als resultaat dat er honderden euro’s werden verspild door deze grote influencers, en in sommige gevallen fakefluencers, in te zetten als marketingkanaal.

Crossmediale aanpak

Waar het vroeger draaide om bezoekers aantallen, staren veel marketeers zich nu blind op volgers aantallen op Instagram. Hierbij vergeten ze dat het aantal volgers niet altijd iets zegt over het aantal views en engagement op de posts van de Instagrammers. Het is namelijk niet zo dat iemand met 100.000 volgers al deze volgers ook bereikt met een foto. Daar komt het vervelende algoritme weer om de hoek kijken.

“Ja! Met haar moeten we samenwerken, want zij heeft meer dan 100.000 volgers!”

Zelf zou ik influencers niet snel aanraden om te stoppen met hun blog. Dit is je eigen plek op het internet waar je geen last heb van algoritmes en waar je alles kunt delen wat je zelf wilt. Je kunt er veel meer op kwijt dan enkel een foto en je geeft de bezoeker de kans om zich helemaal onder te dompelen in jouw wereld. Om zich volop te laten inspireren en onbewust te laten beïnvloeden door alles wat jij daar deelt.

Follow Fashion heeft ook een transitie doorgemaakt. Ik heb ervoor gekozen om van een onpersoonlijk groot modeplatform naar een blog te gaan waarop ik alleen dingen deel die mij aanspreken. Het is veel meer een lifestyle blog geworden met als hoofd thema’s mode en interieur. Hier heeft personal branding een grote rol in gespeeld. Toen ik begon was het nooit mijn bedoeling om zelf influencer te worden. Maar in zeven jaar tijd is niet alleen het medialandschap veranderd, ook ik heb andere interesses gekregen. Mooie content maken, dat is waar ik blij van word. En hoe leuk is het dat ik dit kan combineren met mijn interesse voor online marketing en branding?

 

Personal branding

Ik deel veel meer persoonlijke dingen, ben gaan vloggen en word als content creator ingehuurd door bedrijven. De samenwerkingen zien er heel anders uit dan een paar jaar geleden en het is heel leuk om hier ook in mee te mogen denken. Als influencer ben je meer dan alleen een marketingkanaal, je bent een sparringpartner.

Door echt een samenwerking aan te gaan en te sparren over de strategie en aanpak kunnen er mooie resultaten worden geboekt. Ik merk dat de crossmediale aanpak heel goed werkt en dat hier steeds meer vraag naar is. Waar eerder enkel een gesponsorde blog werd ingezet, kiezen bedrijven nu om een heel pakket af te nemen waar een Instagram post en product placement in een vlog onderdeel van zijn. Ook zijn bedrijven steeds meer geïnteresseerd in een lange termijn partnership.

“Influencers worden steeds vaker ingezet als content creators.”

Micro vs macro influencers

Influencer marketing is een hot topic. Steeds meer merken willen samenwerken met bloggers, vloggers en Instagrammers. En terecht; want als je het goed doet dan kan het heel waardevol zijn. Dat wil niet zeggen dat je altijd moet samenwerken met degene met het hoogste aantal volgers. Micro influencers worden steeds populairder omdat zij een niche doelgroep hebben en een vele hogere engagement rate dan de grote jongens, of in het geval van fashionista’s, de grote meisjes.

Influencers worden steeds serieuzer genomen. Het aantal vacatures voor Influencer marketeer stijgt, net als het aantal agencies. En dat is goed, want het is serieuze business. Een goedlopende blog, Youtube channel en Instagram account bijhouden is niet iets wat je er even bij doet. Mooie content creëren ook niet. Wil je serieus aan de slag met influencer marketing? Vergis je niet, want er zijn veel Instagram meisjes die het er voor de lol bij doen. Maar als je een succesvolle samenwerking wilt aangaan met mooie resultaten, neem dit onderdeel dan ook serieus.

Maak budget vrij en kom met een gedegen campagnestrategie. Ga je voor veel korte samenwerkingen of kies je voor een aantal doorlopende campagnes met een influencer pool die jouw merk naar een volgend niveau kan helpen? Succes!

BewarenBewaren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *