Hoe je kleding invloed heeft op het succes van je bedrijf – met Jules de Vrieze

Het leek me leuk om weer eens een interview te doen voor mijn podcast. Dus zo gezegd, zo gedaan! Ik had een super tof gesprek met Jules de Vrieze. Wie zich bezighoudt met styling en coaching van ondernemers. We hebben het over ons ondernemersavontuur en de rol die kleding en styling spelen bij het aantrekken van klanten. Dat klinkt misschien wat oppervlakkig, maar dat is het zeker niet. Je hoort het in de podcast of video.

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes en Spotify!

 

 

Wat fijne kleding met je doet

Als ondernemer wil je een bepaalde merkbeleving neerzetten. En dan wordt er vaak gedacht aan een huisstijl neerzetten; een website met bepaalde kleuren en een logo. Maar het gaat verder dan dat, omdat jij als ondernemer een grote rol speelt voor het merk. In de meeste gevallen ben jij als ondernemer het gezicht van het bedrijf. Daarom is het ook eigenlijk heel logisch om ook bewust om te gaan met jouw eigen uitstraling. Kleding draag je letterlijk op je huid en kan daardoor inspelen op jouw emotie. Als jij je goed voelt in je kleding, dan werkt dat door in alles. In hoe je dag verloopt, hoe jij in je business staat, etc. Maar dat zijn van die dingen waar we ons niet altijd bewust van zijn.

 

Denk maar eens aan thuiswerken. Iets wat we massaal hebben gedaan de afgelopen twee jaar. En veel mensen kiezen er dan voor om in hun pyjama of joggingspak te gaan werken. Voor mij persoonlijk werkt dit niet. Het is toch niet je mooiste outfit en het kan er ook voor zorgen dat je in de ‘relaxmodus’ blijft hangen en er weinig uit je handen komt.

 

De rol van kleding binnen jouw bedrijf

Kleding is een onderdeel van je identiteit. Je kan het inzetten als een middel om jezelf uit te drukken. En natuurlijk heb je als ondernemer een visie en eigen gedachtengoed. Wat je heel goed kan vertalen in tekst. Maar wanneer je dit weet te combineren met uitstraling (en dus kleding), kan je je nog beter onderscheiden.

 

Je creëert hiermee een stukje herkenbaarheid. Waardoor mensen bij een specifiek beeld meteen denken: “Dit is typisch (naam).” En het kan ook zeker bijdragen aan het vertrouwen van jouw ideale klant. Mensen krijgen een bepaalde feeling bij jouw uitstraling. En als jouw uitstraling matcht met wat jouw ideale klant aantrekkelijk vindt, dan gaan ze sneller over tot een aankoop. Je kunt het een beetje vergelijken met wanneer je gaat daten. Uiterlijk speelt altijd een rol bij aantrekkingskracht. (Ook als je zegt van niet. ;)) Oftewel bij branding gaat het niet enkel om een huisstijl, logo of tone of voice. Ook kleding speelt zeker een belangrijke rol voor jouw merk.

Hoe kom je erachter wat bij jou en jouw merk past?

Veel mensen die aan de slag willen met hun kleding, gaan als eerste kijken naar anderen. Wat dragen andere ondernemers? Of: wat zouden mensen leuk vinden om te zien bij mij? En ergens is dat logisch, vanuit strategisch oogpunt. Maar… je mag het echt bij jezelf houden. Wat bij jou past en waar jij voor wilt staan. Want als je dat niet doet, dan wordt het op lange termijn een soort trucje die je doet. En je klant kijkt daar toch wel doorheen.

 

Maar hoe weet je nu wat bij je past? Daarvoor is het belangrijk om de diepte in te gaan. En antwoord te geven op vragen als:

  • Waar sta je voor?
  • Wat maakt jou, jou?
  • Wat zijn je sterke punten?
  • Wat heb je nu staan als branding?
  • Wat maakt jouw merk, jouw merk?

Met het antwoord op deze vragen, kun je jouw eigen kledingstijl gaan ontwikkelen. Waar jij je goed bij voelt én je jouw ideale klant aantrekt.

Laat je niet leiden door hoe het ‘hoort’

En vooral: laat je niet te veel afleiden door ‘bekende’ regels. Zoals dat je bepaalde kleuren niet met elkaar mag combineren, omdat het zou vloeken. Of dat je enkel donkergroen mag dragen, bij een bepaalde huidskleur of kleur ogen. Probeer dat soort dingen los te laten. Houd het bij jezelf en kijk naar: wat vind jij, wat wil jij en wat wil je uitstralen?

 

Wil jij ook graag een kledingstijl die (nog) beter aansluit bij wie jij bent als persoon en jouw merk? Jules helpt je graag bij het vinden van jouw persoonlijke stijl.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.