Te weinig reacties/resultaat uit Instagram? Lees en luister dit

Yes, ik heb een korte podcast voor je opgenomen over Instagram. Ik weet namelijk dat er ontzettend veel mensen zijn die frustraties ervaren op Instagram. Zoals: “Waar blijven die likes nou toch?” Of: “Waarom reageert er niemand onder mijn berichten?” En in deze podcast wil ik je graag een hart onder de riem steken.

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes en Spotify!

 

“Er reageren zo weinig mensen op mij.”

Ik ging net eventjes live op Instagram vanuit de auto. En ik kon natuurlijk niet echt kijken, omdat ik mijn ogen op de weg moest houden. Maar het viel mij op dat er zo weinig mensen reageren. Nu heb ik natuurlijk aardig wat volgers op Instagram en ik weet inmiddels hoe het werkt. Maar ik kan mij zo goed voorstellen dat het nog veel vervelender is als je nog weinig volgers hebt en er dan ook nog niemand reageert.

Zet door!

Wat ik vooral tegen je wil zeggen is: don’t worry. Mensen volgen je niet voor niets. En vraag jezelf ook eens af: reageer je zelf overal op? De meeste mensen doen dat niet. De meeste mensen komen gewoon om te consumeren en geïnspireerd te worden. Ik noem ze ook wel stille genieters.

En weet ook dat dit bij iedereen gebeurt. Zelf heb ik best wel een brede doelgroep. Dit komt onder andere doordat ik al 11 jaar ondernemer ben en zoveel verschillende dingen heb gedaan: Followfashion, Followfitgirls en nu de coaching, branding en het groeien op Instagram. Ik weet ook dat ik daardoor een hele brede doelgroep heb. Dus ook bij mij is het zo dat als ik een post plaats over business, dat ik veel minder reacties krijg. Maar ik weet inmiddels: al zijn het maar een handje vol ondernemers. Of zelfs al is het maar 1 iemand die hier iets uit haalt. Dan is het al goed genoeg. Ik hoef namelijk ook niet 33.000 mensen te inspireren met een business post. Vanuit een handje vol klanten kun je namelijk ook al heel goed rondkomen.

Kijk in de statistieken ook eens naar jouw bereik. Meestal zijn we geneigd om te kijken naar het aantal volgers, de likes en reacties die we krijgen. Maar doordat de meeste mensen consumeren in plaats van reageren zal je zien dat je veel meer ‘stille genieters’ bereikt, dan dat je dat terugziet in de directe engagement.

 

Weet wat jouw doel is

Wel is het heel belangrijk dat de content die je plaatst ook waardevol is voor jouw volgers. Daarom is het altijd goed om je vooraf af te vragen: Wat is mijn intentie? Wat is mijn boodschap? Wat wil ik overbrengen? Zo voorkom je dat je gaat posten om het posten en door heel ‘actief’ te zijn je volgers of reacties op te krikken. Zorg er liever voor dat je met een paar goede posts mensen bereikt, dan dat je met een aantal snelle minder waardevolle berichten meer volgers krijgt.

Vertrouw het proces

Naast dat je wellicht niet direct heel veel reacties ziet of heel veel volgers hebt, is het ook belangrijk om je ervan bewust te zijn dat mensen jou moeten leren kennen. Zo moeten mensen je gemiddeld 7 keer voorbij zien komen voordat ze in actie komen. Om iets te kopen, om te reageren, etc. Dus vertrouw erop dat als jij waardevolle content maakt vanuit de juiste intentie, dat het ook aankomt bij de juiste mensen en dat je daar vanzelf een keer wel een reactie op gaat krijgen.

En heb je na het lezen van dit artikel zoiets van: mijn bereik mag wel wat omhoog? Weet dan dat ik ook een gratis masterclass heb met 5 manieren om je bereik te verhogen. Want ja, zoals ik al schreef: ik heb deze struggle ook gehad en inmiddels weet ik wat de beste manieren zijn om jouw bereik te verhogen en daarmee ook jouw aantal klanten te verhogen via Instagram. Daar help ik jou ook graag mee! Klik hier om je aan te melden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.