Waar lekt het bij mij?

Oké, oké… het is weer eens een super eerlijke en open podcast. Namelijk een podcast over waar het bij mij nog lekt.

Daar kwam ik op na het voeren van een aantal coaching gesprekken. Klanten zeggen regelmatig: “Ik leer ze om … te doen, maar zelf doe ik het niet altijd.” Dat voelt niet fijn. Maar de uitspraak luidt niet voor niets: bij de loodgieter lekt het altijd.

Dus vandaag is het tijd om mijn boekje open te doen en met je te delen waar het bij mij nog lekt. Je hoort het hieronder in de podcast.

 

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes en Spotify!

 

Werken vanuit flow

Het is algemeen bekend dat ik sta voor werken vanuit flow en inspiratie. Dat werkt voor mij heel prettig, om niet te veel vanuit ratio te willen creëren. Om je een voorbeeld te geven: op live dagen vragen mensen mij regelmatig: “Marlou, wil je even kijken naar deze tekst?”.

Maar… wat ik dan merk, is dat ik beter zelf een tekst from scratch kan schrijven of mijn idee kan geven over een tekst, in plaats van mee te denken over de tekst die ze zelf hebben geschreven. Wanneer ik meekijk naar een bestaande tekst, dan ga ik namelijk vanuit mijn hoofd nadenken over hoe het nog beter kan. Dat komt het resultaat niet ten goede.

 

Onlangs hadden we met MBB een masterclass van Lotte over copywriting. Ook zij gaf aan: schrijf eerst en ga daarna pas redigeren. Als je dat tijdens het maken van je content doet, ga je heel erg vanuit je hoofd creëren. En dan blokkeer je de stroom van inspiratie.

 

De keerzijde van werken vanuit flow

Toch is enkel werken vanuit flow niet per se verstandig. Het blijft slim om ook lange termijn te denken. En vooraf een plan te maken over wanneer je bepaalde marketing acties wilt uitvoeren en op welke momenten je content wilt publiceren. Dit om te voorkomen dat je last minute hap snap acties gaat bedenken en uitvoeren. (Of: compleet vergeet om zichtbaar te zijn.) Vooral ook als je, net als ik, met een team gaat werken. Dan heb je gewoon meer tijd nodig om acties de wereld in te slingeren.

Doordat ik de laatste tijd zo lekker vanuit flow werk en vooral ook even niet zoveel zin had om een uitgebreide planning te maken, was ik het bijvoorbeeld helemaal vergeten dat Black Friday eraan zat te komen. Hoe ik daarachter kwam en vervolgens in actie kwam? Dat deel ik met je in de podcast.

 

Dus ja voor mij (en voor jou) een belangrijke les: het is fijn om vanuit flow te creëren. En aan de andere kant is het ook fijn om enigszins structuur te hebben en te weten wanneer er belangrijke momenten zijn. Dat wil niet zeggen dat je jezelf moet inperken, een contentplanning moet vullen met voorbedachte onderwerpen en jezelf moet forceren om daar iets leuks van te maken. Dit kan ook op een vrijere manier, door belangrijke momenten voor jezelf te noteren, zodat je voldoende tijd hebt om vanuit flow met een creatief idee te komen. In de podcast ga ik hier nog dieper op in.

 

Ik ben benieuwd: werk jij het meeste vanuit (spontane) inspiratie of vanuit je (voorbedachte) ratio?

 

Voel jij ook dat het tijd is om in 2022 te gaan knallen vanuit flow? De deuren voor MBB Mastery zijn geopend! Ik help je graag om dit jaar nog de balans op te maken en te bepalen: “Wat wil ik volgend jaar gaan doen?” Je hoeft dat niet allemaal alleen uit te vogelen. Je groeit veel sneller door het samen te doen. Met mij als businesscoach en andere gelijkgestemde deelnemers. Heb jij behoefte aan een helder gameplan voor volgend jaar? Klik dan hier om een kijkje te nemen bij MBB Mastery.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.