Moet ik dan alles delen op Instagram? 🤷‍♀️

Een vraag die ik vaak krijg en ik ook zeker begrijp, gezien ik zelf best veel laat zien. Dit is een keuze en geloof me: er zijn genoeg dingen die ik niet laat zien. 

Maar ik help je graag bij het bepalen wat je wel en niet deelt in je Instagram-feed en -stories als ondernemer met een personal brand. Ofwel: met een merk waar jij het gezicht van bent, bijvoorbeeld als coach, interieurstylist, fotograaf of VA.

Om met de deur in huis te vallen:

Je merk mag dan persoonlijk zijn en jij mag dan gekoppeld zijn aan je merk. Maar dat wil niet zeggen dat je je hele privéleven hoeft bloot te geven. 

Oké – is dat in elk geval al uit de lucht! Maar … 

Hoe bepaal je dan wat je wel en niet deelt op Instagram?

👉 Bepaal je merkwaarden 

Stel dat jouw merk een persoon zou zijn (wat het dus deels ook is). Welke waarde zou jij dan aan je merk koppelen? Dit kunnen kernwaarden zijn die jij als persoon belangrijk vindt, maar het kunnen ook andere waarden zijn.

Voor mijn merk zijn openheid, verbinding en vrijheid bijvoorbeeld belangrijke waarden. Dat maakt dat ik ook op Instagram veel deel over bijvoorbeeld cijfers, het verlies van onze dochter en vakanties.

Dat wil overigens niet zeggen dat ik ALLES deel van mijn vakanties. Maar ik vind het wel belangrijk om te laten zien dat mijn bedrijf me tegenwoordig heel veel vrijheid oplevert. En dat ik dus niet non-stop aan het werk ben, maar ook tijd maak om te GENIETEN met mensen waar ik om geef.

Waar ik niet veel over deel is bijvoorbeeld het moederschap. Ik kies hier bewust voor. Als ik vrij ben en met Sun, dan wil ik graag in het moment zijn.

Toen ik net moeder werd en vrij was heb ik hier trouwens wel meer over gedeeld, maar al snel kwam ik erachter dat ik hiermee ook een hele andere doelgroep aantrok (lees: moedermaffiaaaaaa 🙃). Ook daar kun je je keuze om iets wel of niet te delen dus op baseren: welke doelgroep trek ik hiermee aan? En is dat voedend voor mij en voor mijn business?

Tegenwoordig komt Sun wel af en toe voorbij op mijn Insta. Hij is natuurlijk een groot onderdeel van mijn leven, en ik laat ermee zien dat ik naast ondernemer ook moeder ben. Die combinatie, die balans … dat is waar mijn klanten ook naar op zoek zijn. Maar het is dus maar een klein onderdeel van mijn personal brand strategy.

👉 Kruip in de huid van je ideale klant

Wat hierop aansluit, is de vraag: What’s in it for me? Dit is wat je volgers (en potentiële klanten) zich continu afvragen. 

Deze vraag kun jij dus ombuigen: What’s in it for them? Steeds als je iets deelt.

Niet alles hoeft megawaardevol te zijn. Sommige content deel je bijvoorbeeld om meer verbinding te maken met je volgers. Hoe dan ook: door helemaal in de huid te kruipen van je ideale klant kom je achter zijn/haar struggles, wensen en verlangens. Hier kun je jouw content op aan laten sluiten.

Een voorbeeldje: ik doe aan padellen. Vind ik als persoon heel leuk, maar als ik hier continu over ga delen denkt mijn gemiddelde klant niet: Wow, dit wil ik ook! (Op die paar na😉). Daarentegen kan ik best af en toe laten zien dat ik ga sporten. Want: dat is ook vrijheid voor mij en past in mijn visie Mind, Body & Business. Maar het mag niet de overhand hebben.

Wat bijvoorbeeld weer wel interessant zou kunnen zijn, is welke boeken ik lees. Want mijn ideale klant staat ook open voor persoonlijke ontwikkeling en wil groeien – met haar business én als persoon.

Tot slot …

👉 Mensen volgen graag mensen 

Dus door wel (af en toe) wat persoonlijke dingen te delen, creëer je verbinding en vanuit daar ook vertrouwen. En laat dat laatste nou een HEEL belangrijk ingrediënt zijn als je van volgers ook kopers wilt maken. 😊

Conclusie:

✅ Deel – op basis van jouw merkwaarden en in zoverre het goed voelt – vooral ook persoonlijke kanten van jezelf. Zolang het aansluit op de interesses, struggles en wensen van je ideale klant, zit je goed!

Liefs, Marlou

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *