“We moeten iets met influencer marketing!” Roept de marketeer bij bedrijf X. Een paar weken later heeft hij 10 influencers aangeschreven voor een samenwerking. Hij wacht op enthousiaste reactie van bloggers en vloggers die over X gaan schrijven. Veel bedrijven weten dat influencer marketing kan bijdragen aan je naamsbekendheid en zelfs kan zorgen voor meer omzet. Maar een succesvolle samenwerking opzetten blijkt vaak toch lastig. Dit zijn de meest gemaakte fouten door marketeers of ondernemers die hiermee aan de slag gaan.

#1 ‘Even’ snel wat influencers zoeken

Vol enthousiasme speuren ze het internet en Instagram af naar bloggers, vloggers en instagrammers. Bedrijf X verkoopt vloerkleden dus gaat de marketeer op zoek naar interieur bloggers en populaire Instagram accounts. Instagrammers met meer dan 10.000 volgers worden aangeschreven. Daarnaast nog een groepje bloggers die veel over hun interieur schrijven. De zoektocht gaat verder. Op Youtube wordt de zoekterm ‘home tour’ ingetypt. Er volgt een rits aan vloggers die een rondleiding dus hun huis hebben gefilmd. In no time zijn er 10 potentiële influencers aangeschreven om mee samen te werken.

Na een week zijn er al wat reacties geweest en is marketeer X zich alweer gaan richten op de volgende grote marketing campagne die eraan komt. De reacties van de influencers hebben geen top prioriteit en komen een week later wel.

Instagrammers met 100K volgers lijken in eerste instantie wellicht heel interessant om mee samen te werken. Toch kun je bedrogen uitkomen..”

Veel bedrijven gaan in een opwelling enthousiast op zoek naar influencers maar beseffen zich niet dat het iets is wat je er ‘even’ bij doet. Wil je een succesvolle influencer marketing campagne starten? Zorg ervoor dat je hier echt tijd voor maakt en het serieus oppakt. Je kunt je eerst rustig gaan oriënteren op de verschillende kanalen waar de potentiële partners zich bevinden. Ga deze mensen volgen en zet ze op je shortlist. Houd in de gaten wat ze posten, reageer af en toe met een leuk compliment en start met het bouwen van je relatie.

Instagrammers met 100K volgers lijken in eerste instantie wellicht heel interessant om mee samen te werken. Toch kan je er na een paar weken achter komen dat deze constant dezelfde soort foto’s post en weinig nieuwe inspiratie deelt met zijn of haar volgers. Ook blijkt er weinig respons te komen op de posts die ze plaatst en kun je je wellicht afvragen of het wel een goede match is met jouw bedrijf.

Voordat je begint met tientallen mails richting inflluencers is het verstandig om eerst helder te krijgen hoe de ideale samenwerkingspartner er voor jouw bedrijf / product uit ziet.

#2 Gratis producten weggeven

Een ander veel gemaakte fout die ik veel zie is dat bedrijven gratis producten gaan rondsturen. Natuurlijk met de verwachting dat influencer X hier uit zichzelf iets over gaat schrijven of posten op zijn of haar social media kanaal. Natuurlijk kan er een lucky shot tussen zitten maar in de meeste gevallen is het weggegooid geld.

Een blogger of Instagrammer die zijn of haar werk serieus neemt zal niet dagelijks gratis en voor niks allerlei producten van bedrijven gaan promoten. Dit is niet waar hun volgers op zitten te wachten en in de meeste gevallen werken ze met vaste tarieven en doen ze niet aan zogenaamde barter deals.

Vergis je niet. Het lijkt in eerste instantie een goedkope manier van gratis promotie krijgen. Maar als je gaat optellen wat het kost om al die producten op te sturen waar vervolgens niks mee wordt gedaan dan ben je toch dief van je eigen portemonnee.

Dit geld kun je beter investeren in een betaalde samenwerking waarbij je de influencers vraagt om daarnaast een product uit te zoeken die ze écht leuk / interessant vinden om aan hun volgers te laten zien.

Een blogger of Instagrammer die zijn of haar werk serieus neemt zal niet dagelijks gratis en voor niks allerlei producten van bedrijven gaan promoten.”

 #3 Standaard mails

Hoe vaak krijg ik wel niet van die standaard mails van bedrijven.. Soms zijn ze zelfs vergeten je blog naam te veranderen. Een echte afknapper, alsof je in de kroeg wordt aangesproken met een hele foute openingszin.

Een eerste indruk is heel belangrijk! Ook influencers zijn hier gevoelig voor want de kans is groot dat ze dagelijks worden bestookt met mails van partijen die met ze willen samenwerken. Een grote don’t is een eerste mail waarin je direct aanbiedt om een gratis product op te sturen in ruil voor een blog of social media post. De lezer heeft het idee dat ze je willen ‘gebruiken’ voor gratis promotie en voelt zich alles behalve serieus genomen.

Wanneer je een influencer gaat mailen is het dus raadzaam om goed na te denken over je openingsmail. Kort, krachtig en persoonlijk zijn de keywords.

Tot zover drie van de veelgemaakte fouten bij influencer marketing.

Wil je starten met het inzetten van bloggers en vloggers om meer bekendheid en omzet te genereren? Maak niet de fout om het er ‘even’ bij te doen zonder een duidelijke visie en doelstellingen. Behandel influencers niet als gratis billboards en bedenk goed met wie je wel en niet wilt samenwerken.