Podcast: 7 tips om meer klanten te krijgen

Zonder klanten, geen succesvolle business. Klanten zijn essentieel voor je bedrijf, wat voor bedrijf je ook hebt. Iedereen heeft klanten nodig en ik krijg daar heel veel vragen over. Dus ik dacht, daar ga ik een podcast over opnemen: 7 tips voor meer klanten. 

 

Want hoe krijg je meer klanten? In deze aflevering deel ik 7 tips en strategieën!

 

Abonneer je ook op mijn podcast via iTunes en Spotify!

 

 

1. Personal Branding

Als je me al wat langer kent, weet je dat ik de personal branding queen ben. Waar het begon met volledige anonimiteit bij mijn eerste bedrijf Follow Fashion, is dat stap voor stap helemaal veranderd. Maar wat is personal branding precies?

Met een personal brand gebruik je jouw eigen persoonlijkheid, je eigen kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Door persoonlijker te worden, krijgen mensen een gevoel bij je en soms ook nog een gunfactor. Want mensen kopen 60 tot 70% op gevoel. En een gevoel krijgen ze als ze jou zien, als ze zien wie er achter het bedrijf zit.

 

2. E-mailmarketing

Zelf zie ik het sturen van e-mails als een verlengstuk waarin je extra waarde, inspiratie en kennis kan delen. Op deze manier kan je nog meer een band opbouwen met je lezers.

Mensen die mijn e-mails ontvangen, hebben het gevoel dat ze me nog wat beter kennen. Ze vinden dat ik veel waarde te leveren heb en zijn sneller geneigd om ook iets te kopen.

 

3. Storytelling

Zodra je aan de slag gaat met sales, denken mensen vooral aan commerciële posts. Verkoopgerichte teksten mag je zeker af en toe doen, maar het werkt ook heel erg goed om storytelling toe te passen. Neem je kijkers mee achter de schermen en vertel korte verhaaltjes. Het is altijd leuk om een kijkje te krijgen in iemand anders leven en bedrijf. Dus wat voor soort story’s zou jij kunnen delen?

Want het werkt veel beter om op die manier mensen mee te nemen in jouw leven en merk.

 

4. Laaggeprijsd vs. high-end

Hoe zit het nu eigenlijk als je meer klanten wil? Moet je dan een lager geprijsd product gaan aanbieden of juist high-end gaan werken?

Met high-end bedoel ik trajecten waarbij je hoge prijzen vraagt. Waarbij de investering hoog is, maar het commitment van je klant ook hoog is en je resultaten enorm zullen zijn. When you pay, you pay attention.

En aan de andere kant heb je dus laaggeprijsde producten, waarbij je dus meer klanten nodig hebt om tot hetzelfde resultaat te komen. Massa = kassa.

Beiden hebben voor- en nadelen, maar waar het uiteindelijk om draait is: wat past bij jou? Welke strategie past het beste bij jou?

Heb je liever maar een paar klanten per jaar, waar je heel dedicated mee werkt? En die echt bereid zijn om te investeren? Of heb je graag heel veel klanten? Die je allemaal een stapje vooruit kan brengen?

Hier heb ik helaas geen passend antwoord voor je op. De grote tip die ik je vooral wil meegeven, is testen! Welke vorm past bij jou? En welke prijs hang je daaraan? Testen, testen, testen!

 

5. Meerdere marketingkanalen

Tip nummer 5: zet diverse marketingkanalen in, maar maak daar wel een bewuste keuze in!

Dus focus op een paar kanalen die echt goed voor jou werken en bij jouw klanten te vinden zijn. Dat werkt beter, dan dat je van alles een beetje doet.

Mijn marketingkanalen zijn bijvoorbeeld mijn Instagram, mijn podcast en e-mailmarketing. Ik heb ook een YouTube kanaal, waar ik best veel abonnees op heb, maar daar doe ik nu minder mee. En daar heb ik heel bewust voor gekozen, omdat mijn doelgroep gedeeltelijk is verschoven naar ondernemers.

Door verschillende marketing kanalen in te zetten, zorg je ervoor dat je on top of mind blijft bij je klanten of potentiële klanten.

 

6. Doe een downsell

Zorg ervoor dat als een klant nee zegt, je nog iets anders kunt aanbieden. Want een ‘Nee’ hoeft geen definitieve nee te zijn. Dus wat kan je aanbieden als een lager geprijsd product?

Heel veel mensen willen namelijk graag klant bij je worden. Alleen is er geen aanbod wat bij ze past op het punt waar zij nu staan.

 

7. Warme klanten warm houden

Houd bestaande klanten warm. Mensen onderschatten soms hoe waardevol bestaande klanten zijn. Maar geloof me hoe leuk het is als je een groepje klanten hebt die overal enthousiast over zijn en meedoen. Dus ga eens kijken hoe jij je bestaande klanten kan onderhouden.

Het is namelijk veel makkelijker verkopen aan warme mensen, mensen die al iets eerder bij je hebben gekocht.

 

Dit waren mijn 7 tips om meer klanten te krijgen. Laat me zeker even weten wat je van deze podcast vond of laat een review achter in iTunes!

 

Ik wens je heel veel succes met het krijgen van meer klanten! En wil je nog veel meer van mij leren, naast het krijgen van meer klanten? Over marketing, sales en persoonlijk leiderschap? Hoe je van je business een brand maakt, hoe je meer online zichtbaar wordt, hoe je jouw bedrijf zo kan inrichten dat het echt bij je past, zodat het moeiteloos gaat stromen, zonder dat je jezelf voorbij rent? Kijk dan eens eventjes bij MBB Mastery.

 

Mind, Body & Business is echt mijn meest uitgebreide programma tot nu toe. Een geweldige combinatie van online leren, mijn videolessen, een heel uitgebreid opdrachtenboek, naslagwerk en om de week coaching calls met mij. Je wordt lid van een gesloten community met gelijkgestemde ondernemers, een soort van mega mastermind en er komt ook nog een live dag. Dus als je denkt Marlou, dit kan wel wat voor me zijn. Vraag dan vooral een vrijblijvend intake gesprek aan om te kijken of MBB voor je geschikt is en je in de groep past.

 

Liefs, Marlou

1 Reactie

  1. Nina

    Leuk Marlou! Echt heel interessant 🙂

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *